
Marieholmstunneln och kommande renovering av Tingstadstunneln
Marieholmstunneln är en del av det västsvenska paketet och har nu öppnat för trafik. Den knyter ihop Hisingen och Göteborgs hamn med centrala Göteborg och övriga Sverige och kommer att underlätta trafiken i Göteborg. Förbindelsen är en av många pusselbitar som gör det möjligt för Göteborg att klara dagens och morgondagens trafikutmaningar.
TFIP har varit delaktiga i projektet som rådgivare inom installation till ZÜBLIN A/S och stöttat STRABAG i projekteringen.
Förbindelsen består av
- Södra Marieholmsbron, en ny järnvägsbro med gång- och cykelbana över Göta älv
- Marieholmstunneln som är en ny vägtunnel under älven.
- I anslutning till tunneln har två nya trafikplatser i flera plan byggts.
Den 500 meter långa Marieholmstunneln ska ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen (Röde Orm) med E6 Tingstadsmotet och Ringömotet på Hisingen. Då ökar tillgängligheten till Göteborgs hamn, Norra Älvstranden och västra Hisingens industrier, men innebär också kortare restid för till exempel den som ska ta sig från Kungälvshållet på E6:an till Landvetter flygplats eller andra platser längs E20 eller riksväg 40.
Marieholmstunneln
Tunneln byggdes med sänktunnelteknik Göta Älv, cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln. Den består av tre sammanfogade delar (döpta till Göta, Tina och Marie) och väger 250 000 ton (lika mycket som 1000 blåvalar). Tunneln är ca 500 meter lång. Taken på de tre delarna ligger 7 meter under älvens yta och vägytan ligger 14 meter under vattenytan.Tunneln består av två tunnelrör med tre körfält i vardera riktningen.
Tingstadstunneln
Marieholmstunneln kommer avlasta Tingstadstunneln som byggdes för snart 50 år sedan då trafikmängden var en helt annan. Tunneln dimensionerades ursprungligen för 80 000 fordon per dygn. I dag passerar 125 000 fordon genom tunneln varje dygn och trafiken fortsätter att öka samtidigt som staden växer.
Tingstadstunnel kommer renoveras under 2022-2023. Ett tunnelrör i taget kommer renoveras och trafiken kommer gå i bägge riktningar i det tunnelrör som är öppet. TFIP ser fram emot att vara delaktiga i renovering och bidra ed vår specialistkunskap inom tekniska installationer.
Under renoveringen kommer man förstärka tråg/infarter, förbättra påkörningsskyddet och brandskyddet. Man kommer även byta merparten av den tekniska installationen som trafiksystem, belysning, nödbelysning och nödutrymning. Det ska även anläggas två avsättningsmagasin för rening och sedimentering av dagvattnet som kommer in i tunneln. Renoveringarna är planerade sedan länge och kan genomföras tack vare att Marieholmstunneln finns på plats.
Fakta/Marieholmstunneln
Byggstart: 2013.
Vad: en vägtunnel inom Marieholmsförbindelsen, där det också ingår en ny järnvägsbro över Göta älv samt två nya trafikplatser på vardera sidan om älven.
Ligger: Cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln. Länkar samman E6 med E45 och E20 via Partihallsförbindelsen, även kallad ”Röde Orm”.
Längd: Knappt 500 meter med tre körfält i varje riktning.
Kostnad: Beräknas till 3,5 miljarder kronor och ingår i västsvenska paketet.
Öppnar för trafik: 16 december 2020.
Bildcred: GP och Trafikverket
TFIP har stor kompetens inom underjordiska anläggningar och är med i flera stora projekt, i Västsvenska paketet , i stockholmsområdet och i Norge. Är du intresserad av ett samarbete, kontakta vår VD Tomas van Zalingen.
IT-företaget Infracontrol blir en del av Sitowise
9 juli, 2021Det nordiska specialistföretaget inom infrastruktur, byggbranschen och digitala lösningar, Sitowise, har förvärvat det svenska IT-företaget…
Sitowise ökar sina marknadsandelar på den svenska marknaden
8 februari, 2021Sitowise har stärkt sin position ytterligare på den svenska marknaden. Från och med 1 februari…
Marieholmstunneln och kommande renovering av Tingstadstunneln
21 december, 2020Marieholmstunneln är en del av det västsvenska paketet och har nu öppnat för trafik. Den…
TFIP ansluter sig till finska Sitowise-koncernen
30 november, 2020Vi har glädjen att meddela att TFIP från och med 1 december som helägt dotterbolag…
Möt Erika Lindgren – nominerad till Årets Kraftkvinna 2020
27 oktober, 2020Erika Lindgren, delägare och chef över EL-avdelningen på TFIP i Göteborg är nominerad till Årets…
TFIP & förbifart Stockholm
23 september, 2020TFIP är delaktiga i fler projekt förbifart Stockholm, som är Sveriges störta infrastrukturprojekt. Det består…
TFIP utvecklar affärsområdet mot fastighet
7 september, 2020TFIP har valt att utveckla affärsområdet mot fastighet ytterligare. Fastighetsbranschen börjar mer och mer nyttja…
Benjamin Messinger leder TFIPs satsning på fastighetsbranschen
4 september, 2020Möt Benjamin Messinger, senior projektör på TFIP som leder vår satsning på fastighetsbranschen. Med sin…
TFIP expanderar på den norska marknaden
2 september, 2020TFIP har länge haft som mål att expandera gentemot den norska marknaden och nu kan…
TFIPs koncernchef om satsningen i Norge
1 september, 2020TFIPs första projekt i Norge är en vägtunnel, och vi har fler projekt som…
Glad sommar!
9 juli, 2020TFIP stänger för semester och ledighet vecka 29-31. Vi är tillbaka igen måndag den 3…