Projekt:
Station centralen – Västlänken
Slutkund:
Trafikverket
Samarbetspartner:
NCC
Geografisk plats:
Göteborg

Station centralen – Västlänken

TFIP  ingår i den konstellation av tekniska konsulter och NCC som på uppdrag av Trafikverket ansvarar för utformning och konstruktion av Station Centralen.

Deletapp Centralen är cirka 1,8 kilometer lång och sträcker sig från öster om E6 till Östra Hamngatan. Station Centralen byggs med två perronger och totalt fyra spår. Stationen har tre uppgångar som anläggs vid Gullbergsvass, vid nuvarande Nils Ericson terminalen och där dagens Göta Älvbro är placerad. I deletappen kommer det även att byggas två serviceschakt mellan station Centralen och Gullberget.  Delar av Station Centralen kommer att användas som förstärkning för nuvarande säckstation.

Västlänkens deletapp Centralen är 1 800 meter lång och ansluter i norr till spåren i Olskroken vid E6, och sträcker sig därefter vidare mot Centralstationen och till Lilla Bommen.

Västlänken:
Västlänken är en ny dubbelspårig järnvägstunnel som ska förbättra resandet med tåg i Göteborg och Västsverige. Genom att pendel- och regiontågen får egna spår i en tunnel under centrala Göteborg kommer kapaciteten på Göteborgs Centralstation dubbleras. Utbyggnaden av tåginfrastrukturen i Göteborg möjliggör också förtätning och framtida utveckling av staden ovan mark.

Läs mer hos Kanozi

Vi är bättre med dig!

Jobba hos oss

Vi söker fler medarbetare – vill du bli en av våra specialister inom installation? Vi brinner för att skapa morgondagens samhälle genom smart infrastruktur.

Läs om hur det är att jobba på TFIP

Bli vår kund eller samarbetspartner

Vi erbjuder tjänster inom samhällsbyggnad, infrastruktur och industri. Vi guidar gärna våra samarbetspartners inom vårt specialistområde. Med vår kompetens tar vi fram de bästa och mest långsiktiga lösningarna.

Kontakta oss för att höra hur vi kan hjälpa dig