
Varbergstunneln
TFIP har författat ett förfrågningsunderlag för upphandling av totalentreprenad för de tekniska installationerna samt bygghandlingar för VA och Vägbelysning på angränsande broar. TFIPs uppdrag är under byggskedet att stödja huvudentreprenören Implenia med erfarenhet och kunskap om tekniska installationer. Vi samarbetar med Implenia på uppdrag av Trafikverket.
Varberstunneln är en del i utbyggnaden av västkustbanan med dubbelspår och en tunnel under centrum. Entreprenaden omfattar totalt nio km ny järnväg och innebär byggnation av spår, spårtunnel, service och räddningstunnel, nytt stationsområde och övriga byggnadsverk. Under centrala Varberg kommer järnvägen att gå i en cirka 3 kilometer lång tunnel.
Med ett fullt utbyggt dubbelspår blir kapaciteten på banan större, och därmed kan turtätheten öka för både person- och godståg. I och med utbyggnaden ökar också den tekniska standarden på hela Västkustbanan. Detta innebär att hastigheten kan höjas, vilket förkortar restiden och även ger en större tillförlitlighet. Ytterligare en effekt av att Västkustbanan byggs ut är att trafiksäkerheten blir högre. Där dubbelspåret är färdigt har alla plankorsningar mellan väg och järnväg byggts bort och ersatts av antingen broar eller vägportar. Dubbelspåret genom Varberg blir en viktig del i att ge fler människor möjlighet att pendla till arbete och utbildning. För att uppnå målet med ökat tågresande i regionen är tillgängligheten av avgörande betydelse. Därför är det viktigt att behålla stationens centrala läge.
Då tunneln byggs försvinner barriäreffekten i form av järnvägsspår i centrala Varberg. Det skapar möjlighet till bättre kontakt mellan staden och vattnet. Samtidigt frigörs centralt belägen mark för nybyggnation där bangården ligger idag.
Samarbetspartner: Implenia
samtliga illustrationer av: Abako
Fler projekt
Stora Högaskolan
Stora Högaskolan i Stenungsund ska byggas om- och till med en separat byggnad i två…
Lærdalstunneln
TFIP är delaktiga i projektet byggnad av Lærdalstunneln. Det är en 24,5 kilometer lång tunnel mellan Lærdal och Aurland i…
Projekt E45 järnvågen
I projekt E45 järnvågen ska Götatunnelns befintliga av- och påfartsramper förlängas genom överdäckning och stadsrummet runt Masthuggskajen exploateras. I samband…
Octapharma
Octapharma är ett av de största företagen inom plasmamarknaden. Deras produkter används främst inom behandlingsområden…
Trafikplatser på E18 mellan Jakobsberg och Hjulsta
TFIP samarbetar med Tyrens i projektet E18 trafikplats Jakobsberg mellan trafikplats Hjulsta. TFIPs projekterar vägplan…
Tvärförbindelse Södertörn
TFIP ansvarade för framtagandet av tekniska installationer inom tunnelventilation, allmänventilation, allmän VVS, överordnad styr och…
Trafikplats Lovö
Tillsammans med Tyréns är TFIP med och projekterar bygghandling i entreprenad Trafikplats Lovö, som är en del…
Ostlänken
Ostlänken är den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Som del…
Varbergstunneln
TFIP har författat ett förfrågningsunderlag för upphandling av totalentreprenad för de tekniska installationerna samt bygghandlingar…
Marieholmstunneln
TFIP installationsleder projektets framfart för våra samarbetspartners räkning. Marieholmstunneln är en vägtunnel som byggs som en…
Älvsborgsbron
TFIP leder och projekterar arbetet med ITS (intelligenta trafikssystem) på och i anslutning till Älvsborgsbron.…